Шляхи розвитку
читацьких компетентностей
на уроках
української літератури в Шевченківській
загальноосвітній
школі І-ІІ ступенів
На уроках
української літератури
проводяться різні види
читання: виразне, вибіркове, читання
ланцюжком, читання вголос та мовчки,
обов’язкове
читання напам’ять.
Залучення учнів до читання книг
здійснюється як у навчальний, так і в
позакласний час,
під час проведення позакласних заходів
(до ювілейних дат
письменників, предметні тижні т.ін.).
Щоб учні
оволоділи
читацькими навичками й
уміннями, способами роботи з художньою
літературою,
були
готовими
до навчання
у школі
на основі розвиненого в них
інтересу до читання, до
книжки, використовую
такі
форми роботи з текстами на уроках і
вдома: складання плану прочитаного,
переказ в усній та письмовій формі,
визначення стилю і типу мовлення. Як і
багато інших вчителів, я стикаюся з
проблемою: учні дуже нелегко оволодівають
рівнем свідомого читання, тим більше,
що цей процес проходить дуже нерівномірно
у кожному класі, зважаючи на неоднаковий
рівень навчальних досягнень та
психологічні властивості різних учнів.
Тому на уроках літератури враховую такі
фактори:
- загальний рівень класу;
- рівень кожного учня окремо;
- сприйняття читацького матеріалу класом в цілому та кожним учнем окремо.
Найефективнішими
видами аналізів літературних творів у
моїй роботі є цілісно-комплексний та
аналіз поетичних творів за поданим
зразком.
З підручником
учні працюють як самостійно, так і під
керівництвом вчителя при вивченні
нового матеріалу та його закріпленні
(таблиці, вправи, культура мовлення,
словникова робота). Особливо
складно формувати
в учнів уміння
працювати з підручником,
довідковою та
енциклопедичною літературою,
а також
словниками. Над
вирішенням цієї проблеми працюю
спільно з бібліотекою та за допомогою
використання інтернет-ресурсів, що
формує в учнів стійкий інтерес до пошуку
нового, самостійність мислення.
Як результат – учні складають самостійно
хронологічні таблички про життя та
творчість письменників, складають
спочатку під моїм керівництвом , а с
часом самостійно плани-конспекти
прочитаного, що допомагає їм краще
запам’ятовувати
прочитане.
Як вже
зазначалося, рівень навчальних досягнень
у кожному класі неоднаковий, тому різний
і рівень текстових знань учнів. Значна
частина учнів( 20 %)вміють складати простий
план до тексту, визначати тему, знаходити
цитати як приклади з твору(що відповідає
середньому рівню знань). 40% володіють
навичками текстуального аналізу,
визначають тему, головну думку, добирають
із тексту на підтвердження цитату,
визначають художні засоби (достатній
рівень). .40% на високому рівні знають
зміст тексту, володіють уміннями і
навичками аналізу тексту, самостійно
оцінюють ідейний зміст, висловлюють
власну думку, виявляють творчі здібності
до складання зв’язних
текстів з урахуванням типу та стилю
мовлення, головної думки.
Запроваджую
роботу щодо ведення читацьких щоденників
з 5 класу, але цей вид роботи не є
обов’язковим.
Досвід роботи показав, що в силу різних
навчальних інтересів не всі учні можуть
, а відтак і не люблять цей вид роботи.
Оскільки робота з художніми творами не
повинна бути тягарем ні для учня, ні для
вчителя, цей вид з часом використовую
як індивідуальну форму роботи, особливо
в нагоді – на уроках позакласного
читання.
Проблем
із забезпеченістю текстами на сучасному
етапі немає. У цьому допомагає і співпраця
з бібліотекою, й інтернет-ресурси.
Наповненість кабінету відповідає
сучасним вимогам.
Читання
– це важкий процес, який вимагає уваги,
напруження, фізичних та розумових сил.
Важливою умовою підвищення якості
уроків літератури є урізноманітнення
методів і прийомів навчання, видів
роботи, які виконують учні, що, в свою
чергу, є запорукою успіху в розвитку
читацьких компетентностей, чого й
хотілося б досягти на своїх уроках разом
з моїми учнями.
Звісно,
є й проблеми. Моніторинг якості читання
свідчить, що у певної частини учнів (
20 %) читацькі уміння і навички сформовані
на середньому рівні. Не вдається
стовідсотково досягти читацької
активності. Причини відомі всім: більшість
сімей, як батьки, так і їхні діти, віддають
перевагу мас-медійній культурі, захопленню
комп’ютерними
технологіями, Інтернетом, ніж книжками.
Крім того у школярів бракує вільного
часу для читання через перевантаження
навчальних програм. Досягти високої
читацької культури, літературної
ерудиції, творчого сприйняття тексту
учнями – мета кожного вчителя-словесника,
моя теж…
Вчитель
Т.М.Помазан.
Немає коментарів:
Дописати коментар